معرفی فیلمنقد فیلم

نقد و بررسی فیلم “گزارش اقلیت” (Minority Report): راپورتچی مرگ

استیون اسپیلبرگ فیلمساز قدیمی و یکی از بانیان موج نو هالیوود در دهه ی ۷۰ همیشه دارای ایده های شگرف و ناب در سینما است. او که شاگرد و مرید استاد سینما، استنلی کوبریک بود با ورود به انواع و اقسام ژانرها و مدیوم های بیانی یکی از پرکارترین کارگرداتان آمریکایی محسوب می شود.

در میان کارنامه ی پر فراز و نشیب اسپیلبرگ، گزارش اقلیت یکی از منسجم ترین آثار او در قرن بیست و یکم است. اثری آپوکالیپتیک با فضایی ماشینی که سیطره ی دنیای ربات ها و نرم افزارهای کامپیوتری را به تصویر می کشد. بار دیگر این فیلمساز قدیمی با این اثر ثابت کرد که هنوز شور جوانی در ایده های نمایشی اش جریان دارد و می تواند تماشاگرش را نسبت به خود جذب کند. فیلم بخشی از دوران آینده را روایت نموده که اداره ی آگاهی در دل متروپلیس پسا مدرن، بوسیله ی نیروی دو دختر دوقولو توانسته درصد جرایم و بزهکاری را به صفر برساند. جان آندرتون (تام کروز) مامور اداره ی پلیس که در گروه ضربت فعالیت دارد یکی از بازوهای این آرمانشهر انتر رباتیک محسوب می شود. تا اینکه با طراحی یک بازی درون سازمانی از طرف رئیس مرموز و همیشه در سایه اش، لامار بورگس (مکس وون سیدو) در برنامه ی حذف سری قرار می گیرد.

نقد و بررسی فیلم گزارش اقلیت - Minority Report - استیون اسپیلبرگ

در این فیلم اسپیلبرگ بار دیگر با ترسیم یک فضای پر رمز و راز که دارای وجهه های چشمگیر است، یک پیرنگ جنایی – معمایی در دل اتمسفر آخرلزمانی خلق می کند. حال در این بین نقطه نظر مرکزی دوربین و پیشبرد درام حول پرسناژ آندرتون جریان پیدا کرده و با نمایشی از اضمحلال اخلاقیت و انسانیت همه چیز را به چالش می کشد. در این جهان عجیب و غریب گویی تمام انسان ها توسط چشم همیشه مراقب زئوس، زیر نظر کنترل کنندگان حاکمیت هستند و قانون، آنتاگونیست مخوف ماست. فراز مهمی که فیلمساز به آن می پردازد نمایش دگرگون شده ای از امر قانون و نظارت است که اینبار پا را فراتر از امنیت گذاشته و جامعه را در زیر سایه ای پراگماتیسمی و توتالیتاریسمی می برد. با اینکه اسپیلبرگ همیشه ثابت کرده است که یکی از مهره های مهم هسته ی مرکزی هالیوود بوده و حتی بعضا همانند فهرست شیندلربه بستر ایدئولوژیک نفوذ کرده، اما در گزارش اقلیت به صورت لایه ای، گویی نقدی بر جامعه ی کاپیتالیستی و لیبرالیسم تقلبی می کند. جامعه ای که در آن آزادی وابسته به عملکرد صحیح کنترل شده ی انسانهاست. آندرتون در این بین با به وجود آمدن پرسش هایی برایش از صفحه ی شطرنج حاکمیت خارج شده و پله به پله واقعیت پنهانی توسط او فاش می گردد. بازی هیستریکی و پر از اکت های احساسی و روان پریش، بخش مهمی از نقش آفرینی عالی تام کروز است که در ساخت پرسناژ آندرتون سهم بسزایی دارد.

نقد و بررسی فیلم گزارش اقلیت - Minority Report - استیون اسپیلبرگ

نوع روند درام و ایجاد بزنگاه های حساس در پس پرداخت های اکشنش، ریتم فیلم را از نفس نمی اندازد و مخاطب تا پایان با داستان و کنش های شخصیت ها درگیر شده تا اینکه پروتاگونیست ماجرا پیروز شود. یکی دیگر از مولفه های جالب گزارش اقلیت تصویرسازی اش از پس درام است و به جای اینکه به سمت پردازش سازه های بلاک باستری برود، همچون یک اثر کلاسیک رفتار نموده تا حدی که گویی در حال تماشای یک اثر هیچکاکی هستیم. فضای خفقان و پر از التهاب اتمسفر با کاراکترهای تهدیدگر و سر آخر بازی عالی مکس وون سیدو در نقش یک ضد قهرمان آنتر فئودال، بخش های مختلف فیلم را با هم به خوبی چفت می کند.

نقد و بررسی فیلم گزارش اقلیت - Minority Report - استیون اسپیلبرگ

در کلام آخر گزارش اقلیت تصویری مخوف از آینده ای مبهم است که اینبار ماشین ها حاکم آن نیستند بلکه به جایش انسان ها قواعد زندگی را همچون راپورتچی مرگ، به انزوای تنهایی پست مدرن تبدیل می کنند. گویی این فیلم همچون پیامی تلگراف شده از آینده، هشداری از جنس ابهام و خفقان را مخابره کرده و تصویر دهشتناکش از امنیت و ساماندهی رباتیک، تمام معادلات را برهم می ریزد.

نام: گزارش اقلیت (minority report)(2002)

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

امتیاز: ۱۰ / ۷

مقاله مرتبط: ۳۵ فیلم جنایی-معمایی برتر تاریخ

مرجع
آلبالو
تگ

نظر شما چیست؟

avatar
  عضویت  
اشاره به موضوع
بستن
بستن